سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تیم اکتشافی غواصی پاسداران خلیج فارس

مراسم شروع آموزش دوره 1 ستاره 4 نفر از هنرجویان تیم غواصی پاسداران خلیج فارس

مدرس:استاد علی اکبر حاجی محمدی مدرس ممتاز 3 ستاره

دایو مستر:علی بیات

 

IMG_1022.JPG

آموزش تئوری

IMG_1067.JPG

مراسم پایان دوره

IMG_1143.JPG


نوشته شده در جمعه 89/4/4ساعت 8:26 عصر توسط عباس حق نگهدار نظرات ( ) |

خروس ماهی یا شیر ماهی دارای باله های بسیار سمی و کشنده

(lion fish )

مکان:بین جزیره قشم و لارک کشتی سوخته

عمق: 33 متر

عکاس: عباس حق نگهدار

 

IMG_1114.JPG

IMG_1109.JPG

IMG_1110.JPG

IMG_1112.JPG

IMG_1108.JPG

 


نوشته شده در جمعه 89/4/4ساعت 7:19 عصر توسط عباس حق نگهدار نظرات ( ) |

برم‌دلک

سرچشمه، تالاب و گردشگاهی طبیعی است درستان فارس. این تالاب در 20 کیلومتری شرق شیراز و در چهار کیلومتری قصر ابو نصر قرار گرفته‌است. آب این چشمه از شکاف کوه خارج می‌شود و دردامنه کوه، تالابی را تشکیل می‌دهد. اطراف این آبگیر را نیزار فراگرفته‌است. در بدنه? کوه مشرف بر تالاب، سه تاقچه حکاکی شده وجود دارد که قدمت نقوش آن به دوره ساسانی می‌رسد

 

 

نقش رجب " از نقوش ساسانی

تخلیه نخاله‌های شهری، زباله، تشکیل باتلاق و بسیاری عوامل غیربهداشتی در منطقه باعث شده که تفرجگاه برم دلک گاهی با بویی متعفن و آزاردهنده‌ مواجه شود که مانع از حضور گردشگران در منطقه می‌شود. این محوطه باستانی دارای دو نقش برجسته مهم از دوره ساسانی است که بر دیواره صخره‌ای کوچکی نقش بسته شده‌اند. اکنون روی این نقش برجسته‌ها یادگاری نوشته شده و بخشی از آن‌ها عمدا تخریب شده است.

خبرگزاری میراث فرهنگی_ گروه میراث فرهنگی_ محوطه باستانی برم دلک در استان فارس که دو نقش برجسته ساسانی بر دیواره صخره‌ای کوچک در آن نقش بسته است، علاوه بر تخریب بخش‌هایی از نقش برجسته‌ها تبدیل به زباله‌دانی، محل عبور جوی قیر و فعالیت‌های عمرانی شده است.

به گزارش CHN تفرجگاه برم دلک که به دوره ساسانی مربوط می‌شود یکی از مناطق گردشگری استان فارس است که اکنون به محل تخلیه نخاله‌های ساختمانی و عبور جوی قیر و پس مانده‌های صنعتی تبدیل شده است.

به گفته کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، این محوطه باستانی دارای دو نقش برجسته مهم از دوره ساسانی است که بر دیواره صخره‌ای کوچکی نقش بسته شده‌اند. این درحالی است که بخش‌هایی از این نقش برجسته‌ها محل یادگاری نویسی شده و به عمد مورد تخریب قرار گرفته است.

بر همین اساس رودخانه‌ای که از مجاور این اثر باستانی عبور می‌کند امروز تبدیل به باطلاق شده و بخشی از پس‌مانده‌های صنعتی کارخانه قیر در این رودخانه کوچک جاری است.

ازسوی دیگر طی هفته‌های گذشته برخی ماشین‌آلات سنگین در محل این نقش برجسته‌ها درحال انجام عملیات عمرانی هستند که هنوز مشخص نیست ازسوی چه نهادی این عملیات عمرانی صورت می‌گیرد.

به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس محوطه‌ی برم دلک مالک خصوصی دارد. به همین دلیل، اقدامات آن به بحث تملک مربوط می‌شود. به گفته وی حتی اقداماتی برای سامان‌دهی آغاز شد، ولی باید ابتدا اقداماتی را در بحث تملک انجام داد.

این محوطه باستانی تفرجگاهی متعلق به دوره ساسانی است که از آن تاریخ تاکنون بکر باقی مانده بود اما طی سال‌های اخیر دخل و تصرف زیادی در آن صورت گرفته و تبدیل به زباله‌دانی شده است.

تخلیه نخاله‌های شهری، زباله، تشکیل باطلاق و بسیاری عوامل غیربهداشتی در منطقه باعث شده که تفرجگاه برم دلک گاهی با بومی متعفن و آزاردهنده‌ای مواجه شود که مانع از حضور گردشگران در منطقه می‌شود.

ازسوی دیگر همچنان اقدامات حفاظتی ویژه‌ای برای نجات این محوطه باستانی صورت نگرفته و به گفته کارشناسان میراث فرهنگی محوطه به حال خود رها شده است.

پیش از این شهرداری شیراز از ساماندهی و حفاظت محوطه برم دلک خبر داده بود که قرار است طی طرح مشترکی میان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با شهرداری انجام شود.

محوطه‌ی تاریخی برم دلک، منطقه‌ای باستانی در حاشیه‌ی جنوب شرقی شهر شیراز است که در دوره‌ی ساسانی، مکان مقدسی به‌شمار می‌رفته و پردیس هم بوده است.

در برم دلک دو نقش ساسانی با دو تصویر متفاوت وجود دارند؛ یکی از آن‌ها دو شخص را نشان می‌دهد که به حالت احترام در برابر یک آتش‌دان ایستاده‌اند و به‌نظر می‌رسد، یکی از آن‌ها بهرام دوم ساسانی باشد. نقش‌برجسته‌ی دوم یک بانوی دربار ساسانی را نشان می‌دهد که در حال گرفتن یک گل از شخصی دیگر است که آن هم به‌نظر می‌رسد، یک شاه‌زاده باشد. این نقش‌برجسته از نظر فرهنگی و مطالعه‌ی نوع پوشش لباس زن ایرانی در دوره‌ی ساسانی اهمیت زیادی دارد.

برم به‌معنی آب‌گیری است که به واسطه‌ یک چشمه ایجاد شده و دلیل وجود نقش‌برجسته‌ها نیز به همین چشمه مربوط است. مجموعه‌ی برم دلک در نزدیکی مجموعه‌ی کهن و بسیار مهمی به نام «قصر ابونصر» قرار دارد.

اکتشاف غواصی در برم دلک

1 (11).jpg

1.jpg

1 (15).jpg

1 (21).JPG
IMG_0662.JPG

IMG_0667.JPG

IMG_0660.JPG

 


نوشته شده در جمعه 89/4/4ساعت 6:28 عصر توسط عباس حق نگهدار نظرات ( ) |